fredag 22 april 2011

Fredag- stolt frankofil

Hej blogg.
Häromdagen, då jag satt klistrad framför tv:n och Vem Vet Mest, så lärde jag mig ett nytt ord.
Frankofil.
Frankofil.
Vad säger ni?
Vad tror ni det betyder?
Vad är det första som poppar upp i skallen på er?
Alla förslag är tillåtna då jag kan erkänna att undertecknads första tankarna gick mot någon form av misslyckad pedofil...
Men ack så fel jag hade!
Efter några snabba klick på nätets största kunskapskälla, Wikipedia, så fick jag visshet.
Jag citerar:
"Frankofil är en beteckning på en person som inte är fransk men som hyser stort intresse för det franska språket och den franska kulturen"
Se där!
Genom en 30-minuters kunskapstävling på tv2 så har jag lärt känna mig själv ytterligare.
Hej. Jag heter Astrid och jag är frankofil.
Låter rätt ballt!
Nu ska jag odla mustasch, sätta baskern på sne, klämma in en baugette under armen och börja årets längsta fredag med att utbrista "MON DIEU!"
Au revoir, mes amies!
Orvar orvar.

Peace out.
Astrid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar